• Tømring ombord i Bark 'Ingrid'(b. 1877, Birrell, Stenhouse & Co., Dumbarton).
    Photo: Norsk Maritimt Museum

Tømring ombord i Bark 'Ingrid'(b. 1877, Birrell, Stenhouse & Co., Dumbarton).

2 comments

• I seilskipsregisteret står det at bark «Ingrid» ble solgt til Danmark i 1915/1916. Dateringen på dette bildet er satt til 1917–1919 (da Ingard Henriksen var assistent ved sjømannskirken i Buenos Aires). Hvordan kan dateringen på bildet stemme, om skipet på dette tidspunktet var solgt til utlandet?
  • Hei Silje. Takk for spørsmålet. Bark 'Ingrid' ble solgt til Danmark i 1915/16, men beholder i følge Lloyds fortsatt navnet 'Ingrid'. Det kan være at det norske mannskapet ble værende ombord i skipet etter salget, eller at deler av mannskapet var norsk da skipet besøkte Buenos Aires. Ingard Henriksen skriver i sine memoarer at de også oppsøkte utenlandske skip som hadde helt eller delevist norsk mannskap ombord. Dette kan være ett slikt tilfelle.