• M/S Ambassador  Bay (b.1958, A/S Stord Verft, Leirvik, Stord)
    Photo: Norsk Maritimt Museum

M/S Ambassador Bay (b.1958, A/S Stord Verft, Leirvik, Stord)

1 comment

• Bygg nr. 51 fra A/S Stord Verft.

Dimesjoner: Lengde: 26,46 m, bredde: 7,02 m, DIR (dybde riss): 4,20

Tonnasje: 151 BRT

Motor: MWM 4--T diesel 6 syl. 525 HK

Fart: 11 knop

Kjennetegnsbokstaver: JWXX

Levert: 1958

R/K Ambassadør Bay er bygget ved A/S Stord Verft i 1958 for Norsk Selkap til Skibrudnes Redning, Oslo. Båten ble sjøsatt ved A/S Stord, men her ble det ingen dåpsermoni. Byggetiden for båten var 3 måneder og 18 dager. I slutten av juni 1958 var båten klar for levering, og satte kursen mot Oslo hvor dåpsermonien skulle foregå.

Redningskrysseren ble døpt og overlevert den 6. juli 1958 fra Honnørbryggen i Oslo (sannsynligvis dato for bilde). Gudmor var Synnøve Bay. Båten ble klasset i DNV +1A1 ICE C. R/K Ambassador Bay er gitt som gave fra Charles Ulrick og Josephine Bay Foundation, USA. Charles Ulrick Bay var den første amerikanske ambassadør i Norge etter krigen. Han hadde norsk avstamming.

Umiddelbart etter levering seilte redningskrysseren til Jan Mayen med en gruppe på 8 vitenskapsmenn. Den hadde også forsyninger med til værvarslingsstasjonen.

Ambassadør Bay var i tjeneste for redningsselskapet fra 1958-1983. I denne perioden var redningskrysseren stasjonert på Sørlandet, Island, Egersund og Båtsfjord. R/K Ambassadør Bay reddet totalt 57 personer og berget 17 skip fra forlis. I tillegg assisterte den 578 skip.

Av alle redningsaksjonene tar vi med denne:

17 februar 1964 kom det tyske lasteskipet "Anna Reder" i havsnød 63 nautiske mil sørvest for Egerøy fyr. Det blåste storm i området og i tillegg var det tett snødrev. R/K Ambassadør Bay gikk ut fra Egersund med kurs for havaristen. "Anna Reder"'s mannskap på 11 mann ble tatt ombord i redningskrysseren etter dramatisk redningsaksjon. Redningskrysseren gikk til Stavanger med de reddede.

Besetningen på R/K Ambassadør Bay ble tildelt Emilie Robins belønning, i tillegg fikk de gaver fra rederiet. Den 9. juni ble mannskapet invitert til den vesttyske ambasade i Oslo hvor de fikk tildelt den tyske redningsmedaljen.

I 1983 ble R/K Ambassadør Bay kjøpt av P//R Geofjord i Bergen. Båten skiftet navn til M/S Geofjord og skulle nå benyttes til kartleggingsarbeid langs norskekysten. For å bli mer egnet til kartleggingsarbeid langs kysten, måtte nå M/S Geofjord bygges om.

I 1986 fikk Båtservice Verft A/S i Mandal i oppdrag å oppgradere båten. Geofjord ble forslenget med 9 meter, samt at det ble lagt inn et nytt dekk. Den ble utstyrt med nytt avansert utstyr til kartlegging av havbunnen. I tillegg et multistråle-ekkolodd ble det montert akustisk posisjoneringsutstyrssystem, banestyringsanlegg, automatisk trimmingssystem og posisjonsnavigeringsutstyr. Bruttotonnasjen økte fra 151 til 292 BRT.

Informasjonsmengen er enorm når kartlegingen av de forskjellige havområdene pågår, og for å kunne håndtere opplysningene, har Bergensselskapet fullautomatisert sjøkartleggingen. En fjernstyrt miniubåt for visuell inspeksjon av havbunnen hørte også med til utstyret (type "Sprint 101").

Ombyggingen av båten har satt A/S Geokonsult i stand til å operere over hele kloden.

Geofjord forsatte arbeidet med å kartlegge havbunnen fra Tjøme og nordover langs sørlandskysten.

Den 12. desember 1994 overtok Sjøkartverket M/S Geofjord, og den skiftet navn til Sjømåleren. Samtidig ble hovedmotoren skiftet ut til Grenå dieselmotor, 542 HK. Sjøkartverket har siden brukt fartøyet til sjømålingsoppdrag på norskekysten og svalbard.

Kilde: Hvor ble båtene av? ISBN 82-995726-0-6