Classification
-
- Båter og fartøyer (Outline)OU 501
- Spesialfartøyer (Outline - Båter og fartøyer)OU 501.6
- Redningsskøyter - norske (UDK - Redningsskøyter)UDK 627.951(481)
- Motorskip - norske (UDK - Motorskip)UDK 629.123.22(481)
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNSM.2100-514
- Part of collectionNorsk Maritimt Museum
- Owner of collectionNorsk Maritimt Museum
- InstitutionNorsk Maritimt Museum
- Date publishedAugust 11, 2014
- Date updatedDecember 11, 2020
- DIMU-CODE011014225550
- UUIDe57d354a-5914-473a-8f01-124548743f4f
- Tags
1 comment
Bygg nr. 51 fra A/S Stord Verft.
Dimesjoner: Lengde: 26,46 m, bredde: 7,02 m, DIR (dybde riss): 4,20
Tonnasje: 151 BRT
Motor: MWM 4--T diesel 6 syl. 525 HK
Fart: 11 knop
Kjennetegnsbokstaver: JWXX
Levert: 1958
R/K Ambassadør Bay er bygget ved A/S Stord Verft i 1958 for Norsk Selkap til Skibrudnes Redning, Oslo. Båten ble sjøsatt ved A/S Stord, men her ble det ingen dåpsermoni. Byggetiden for båten var 3 måneder og 18 dager. I slutten av juni 1958 var båten klar for levering, og satte kursen mot Oslo hvor dåpsermonien skulle foregå.
Redningskrysseren ble døpt og overlevert den 6. juli 1958 fra Honnørbryggen i Oslo (sannsynligvis dato for bilde). Gudmor var Synnøve Bay. Båten ble klasset i DNV +1A1 ICE C. R/K Ambassador Bay er gitt som gave fra Charles Ulrick og Josephine Bay Foundation, USA. Charles Ulrick Bay var den første amerikanske ambassadør i Norge etter krigen. Han hadde norsk avstamming.
Umiddelbart etter levering seilte redningskrysseren til Jan Mayen med en gruppe på 8 vitenskapsmenn. Den hadde også forsyninger med til værvarslingsstasjonen.
Ambassadør Bay var i tjeneste for redningsselskapet fra 1958-1983. I denne perioden var redningskrysseren stasjonert på Sørlandet, Island, Egersund og Båtsfjord. R/K Ambassadør Bay reddet totalt 57 personer og berget 17 skip fra forlis. I tillegg assisterte den 578 skip.
Av alle redningsaksjonene tar vi med denne:
17 februar 1964 kom det tyske lasteskipet "Anna Reder" i havsnød 63 nautiske mil sørvest for Egerøy fyr. Det blåste storm i området og i tillegg var det tett snødrev. R/K Ambassadør Bay gikk ut fra Egersund med kurs for havaristen. "Anna Reder"'s mannskap på 11 mann ble tatt ombord i redningskrysseren etter dramatisk redningsaksjon. Redningskrysseren gikk til Stavanger med de reddede.
Besetningen på R/K Ambassadør Bay ble tildelt Emilie Robins belønning, i tillegg fikk de gaver fra rederiet. Den 9. juni ble mannskapet invitert til den vesttyske ambasade i Oslo hvor de fikk tildelt den tyske redningsmedaljen.
I 1983 ble R/K Ambassadør Bay kjøpt av P//R Geofjord i Bergen. Båten skiftet navn til M/S Geofjord og skulle nå benyttes til kartleggingsarbeid langs norskekysten. For å bli mer egnet til kartleggingsarbeid langs kysten, måtte nå M/S Geofjord bygges om.
I 1986 fikk Båtservice Verft A/S i Mandal i oppdrag å oppgradere båten. Geofjord ble forslenget med 9 meter, samt at det ble lagt inn et nytt dekk. Den ble utstyrt med nytt avansert utstyr til kartlegging av havbunnen. I tillegg et multistråle-ekkolodd ble det montert akustisk posisjoneringsutstyrssystem, banestyringsanlegg, automatisk trimmingssystem og posisjonsnavigeringsutstyr. Bruttotonnasjen økte fra 151 til 292 BRT.
Informasjonsmengen er enorm når kartlegingen av de forskjellige havområdene pågår, og for å kunne håndtere opplysningene, har Bergensselskapet fullautomatisert sjøkartleggingen. En fjernstyrt miniubåt for visuell inspeksjon av havbunnen hørte også med til utstyret (type "Sprint 101").
Ombyggingen av båten har satt A/S Geokonsult i stand til å operere over hele kloden.
Geofjord forsatte arbeidet med å kartlegge havbunnen fra Tjøme og nordover langs sørlandskysten.
Den 12. desember 1994 overtok Sjøkartverket M/S Geofjord, og den skiftet navn til Sjømåleren. Samtidig ble hovedmotoren skiftet ut til Grenå dieselmotor, 542 HK. Sjøkartverket har siden brukt fartøyet til sjømålingsoppdrag på norskekysten og svalbard.
Kilde: Hvor ble båtene av? ISBN 82-995726-0-6
Magne Bjelland, February 19, 2012
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».