• Bark 'Plovmanden' (b.1866, Pr. Edw. Isl.). Avfotografert akvarell.
    Photo: Norsk Maritimt Museum

Bark 'Plovmanden' (b.1866, Pr. Edw. Isl.). Avfotografert akvarell.

2 comments

• Briggen Plovmanden av Porsgrund Forliste ved Gren Island 16.11. 1883. Briggen Plovmanden av Porsgrund ble bygget 1866 ved Prins Edevards Island i Lorentsbukta, Canada.

Reder: H. Kjølsen, Porgrunn.

Rolf Hansen f. 24.2. 1851 i Kristiansund førte skipet fra 1881 og til skipet forliste 16.11. 1883 ved Green Island. Alle omkom.

Rolf Hansen etterlot seg hustru Olava Fredrikke Reckner Hansen og barna Aagot og Iver.

• Takk for flott innspill. Vi har endret posten for å reflektere noe av informasjonen du kommet med i din kommentar. I følge historiske kilder som rapporterte om hendelsen i november 1883, overlevde kun en matros det tragiske forliset, som ellers krevde 10 menneskeliv.