Torpedobåt Skrei (b. 1901, Karljohansvern Verft, Horten), baugparti i sjøen

6 comments

• Torpedobåtene «Skrei» og "Sæl" lå en periode i Vallersund. Om bord på "Skrei" var Hjalmar Riiser-Larsen nestkommanderende. Hjalmar Riiser-Larsen f. 1890 ble sjøoffiser i 1912, premierløytnant og marineflyger i 1915.

Riiser-Larsen var en periode av 1.ww (1914-1918) på torpedobåten «Skrei» (kilde 1 side 51). Riiser-Larsen ble godt kjent i Vallersund mens båten var stasjonert her. Og det var her i Vallersund han lagret flybensin for rekordflygningen Horten – Kirkenes i 1922 (kilde 1 s-91-93). Og det var i Vasøya flyet styrtet på retur.

Mer om Hjalmar Riiser-Larsen i kildene nedenfor.

• Kilde 1: «Hjalmar Riiser-Larsen. Femti år for kongen», Gyldendal Norske forlag, Oslo, 1957.
    Lenke til boka i Nasjonalbiblioteket følger her: Femti år for Kongen (nb.no)

• Kilde 2: «Flystyrten i Vallersund 1922» av Odd Einar Drilsvik, Møllkula nr 2-2014, Yrjar Heimbygdslag & Bjugn Bygdatunlag.
    Lenke til kilde 2 i Nasjonalbiblioteket: Lokalhistorisk magasin (trykt utg.) : meldingsblad for Landslaget for lokalhistorie [og] Landslaget for lokal- og privatarkiv. 2014 Vol. 25 Nr. 1/2 (nb.no)

• Kilde 3: «Norsk Aero Klubbs Minneskrift Hjalmar Riiser-Larsen 1890-1965. Aftenposten.
    Lenke til kilde 3: Hjalmar Riiser-Larsen 1890-1965 : Norsk aero klubbs minneskrift (nb.no)

• Kilde 4: Wikipedia. Hjalmar Riiser-Larsen – Wikipedia
  • Kilde 5: SNL. Hjalmar Riiser-Larsen – Store norske leksikon (snl.no)