100
Den såkalte «Gammelbrua» i Elverum, fotografert våren 1922. Gammelbrua er ei fagverksbru av stål, reist på sju brukar av hoggen naturstein i 1862. Brua har med andre ord åtte spenn, fordelt på en distanse på 278 meter. Gammelbrua ble bygd i tråd med stortingsvedtaket om Hamar-Grundsetbanen fra 1857, men dette vedtaket ble seinere omgjort, og jernbanestasjonen i Elverum ble plassert på vestsida av Glomma. Dermed var gående, syklende, hester med sleder, kjerrer og vogner som i første omgang kom til å bruke brua, som forbandt Vestad på vestsida av Glomma og Leiret på østsida. Da dette fotografiet ble tatt gikk det antakelig også en og annen bil over brua. Ny bilbru – «Nybrua» - kom først i 1936. Gammelbrua brukes fortsatt av gående og syklende. Ei bru over Norges viktigste fløtingsvassdrag skapte visse problemer for tømmertransporten på elva. Tømmeret hadde nemlig en tendens til å «legge» seg på de pilarene som sto i elveløpet, noe dette fotografiet viser. Vi ser at det ligger tømmerstokker som spriker i ulike retninger på motstrøms side av brukarene. For fløterne var det et tungt og på ingen måte ufarlig arbeid å løsne slikt tømmer. Det var ikke uten grunn at fløterne kalte ett av en av pilarene Gammelbrua kviler på for «jordmorkaret» - der var det vanskelig å «forløse» tømmeret. Om våren går elva dessuten meget stor og strid her, og like nedenfor der fotografen sto da han tok dette bildet ligger Prestfossen.
Photo: Nygaard, Julius / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo