Fra gammelt av lå «Storlensa» i Glommavassdraget like nedenfor Bingsfossen. Derfra og nedover mot innsjøen Øyeren var elva stilletflytene, og det var uproblematisk å ta seg fram m ...
Fra gammelt av lå «Storlensa» i Glommavassdraget like nedenfor Bingsfossen. Derfra og nedover mot innsjøen Øyeren var elva stilletflytene, og det var uproblematisk å ta seg fram med båt. Lenge tilhørte Storlensa ved Bingen grunneierne i området, som belastet tømmerhandlerne som fikk sortert tømmeret sitt her med avgifter. I 1811 ble anlegget kjøpt av Det Ankerske Fideikomis - et selskap som var tuftet på verdiene i dødsboet etter trelasthandler Bernt Anker. Fideikomisset gikk konkurs i den vanskelige konjunktursituasjonen etter napoleonskrigene. I 1826 fikk trelasthandlerne som opererte i vassdraget skjøte på lensene. De organiserte sortering av tømmeret fra de store skogsområdene ved den nordre delen av vassdraget ved Bingen. Da myndighetene i 1850-åra begynte å prosjektere en jernbane som skulle gå østover fra hovedstaden, «Kongsvingerbanen», med bru over elva ved Fetsund litt lengre nede i vassdraget, forsto kjøpmennene i Christiania Tømmerdirektion at det kunne bli problematisk å få tømmer i bommer eller bunter forbi brustedet. Derfor kjøpte de eiendommen Lund nedenfor brustedet på Fetsund og en del tilstøtende strandarealer. Fra og med 1861 foregikk sorteringsarbeidet der. Man beholdt likevel anlegget på Bingen som attholds- eller beholdningslense, hvor man «stakk ut» passende tømmermengder hver dag, som fikk flyte stille ned mot sorteringslensene på Fetsund. Der ble tømmer som skulle til sagbrukene på Lillestrøm og langs Øyeren sortert fra det som skulle til kjøpere lengre sør med sikte på båtsleping til de nevnte sagbruksmiljøene eller til elveløpet ovenfor Mørkfossen. I år med stor tømmeromsetning kunne betydelige mengder tømmer i perioder bli liggende ved attholds- eller beholdningslensa ved Bingen i påvente av sortering ved Fetsund.
Stort lensekar ved Bingen lense i Sørum i Akershus. Lensekaret later til å være laftet sammen av rundtømmer i en form som er tilnærmet triangulær eller plogformet. I konstruksjonen er det innfelt diagonale tverrstokker med endeflater, som fra sidene danner V-formete mønstre. Konstruksjonen er steinfylt. En mann som har tatt oppstilling på den snødekte isen foran lensekaret gir målestokk til konstruksjonen. Lensekaret er høyest på motstrøms side (til venstre på fotografiet), der høyden kan anslås til om lag seks meter, mens resten av lensekaret rager cirka fire meter over isen. I bakgrunnen ses snødekte jorder med en låvebygning på bakketoppen til venstre for lensekaret.
En kort historikk om Bingen lenser finnes under fanen «Opplysninger».
Sommeren 2015 fikk Norsk Skogmuseum følgende kommentar til daværende presentasjon av dette fotografiet i fotodatabasen «Digitalt museum» fra Berit Leikhammer i Bingen lenseminneforening:
«Dette er ett av de 51 gjenværende lensekarene ved Bingen lenser. Det er et såkalt «rierkar» eller «plogkar». Grunnflate er cirka 127 kvadratmeter. Fylt med stein fra lokalt steinbrudd. Pålet ned i elvebunnen med ca. 65 stokker. Indre steinfylte rom forsterker konstruksjonen. Anbefaler boka «Glomma gjennom Sørum – livet langs elva» (2009). Bingen lenseminneforening arbeider for å bevare fløtertradisjonen ved Bingen i Sørum.»
Title«Kar ved Bingen lenser» (Blyantinnskrift på albumark med innstukket kopi av fotografiet - antakelig sekundær - album GF VI)
Dette fotografiet er fra samlinga etter Glomma fellesfløtingsforening og forløperne, Christiania Tømmerdirektion (Øvre Glommens fællesfløtningsforening) og Fredrikstad Tømmerdirektion (Nedre Glommens fællesfløtningsforening). Da det ble klart at det gikk mot avvikling av fløtinga i Glommavassdraget i midten av 1980-åra initierte Norsk Skogbruksmuseum noe som ble kalt «Prosjekt Glomma». Dette innebar at historikeren Øivind Vestheim og fotografen OT Ljøstad fulgte fløtinga i vassdraget med kamera de siste to fløtingssesongene, mens museumsdirektør Tore Fossum samarbeidet med administrasjonen og styret i Glomma fellesfløtingsforening om best mulig ivaretakelse av levningene etter den viktige aktiviteten fløtinga hadde vært. En del installasjoner i vassdrag måtte imidlertid fjernes, slik vassdragslovgivningen forutsatte. Mange husvære ble overdratt til grunneiere for en rimelig pris, og noe ble overlatt til aktører som ville drive formidling av vassdrags- og fløtingshistorie. Arkivene etter virksomheten ble overdratt til Riksarkivet, som valgte å la det bli liggende i en av kontorbygningene ved Fetsund lenser. Ordning av dette materialet ble påbegynt under ledelse av Øivind Vestheim. Etter at det ble etablert et museum ved Fetsund lenser i 1990 har personale derfra hatt det daglige forvaltningsansvaret for protokoll- og dokumentarkivet Glomma fellesfløtingsforening skapte. Fotomaterialet etter organisasjonen ble overlatt til Norsk Skogbruksmuseum da fløtinga opphørte. Det besto av 72 album, samt en del «løse» kopier og negativer. OT Ljøstad reproduserte en del av motivene ved hjelp av mellomformatkamera med negativ svart-hvitt-film. Materialet ble også enkelt registrert, i første omgang med stikkord (ofte stedsnavn og opptaksdatoer) som var skrevet inn i albumene. Skanning og fyldigere registrering tas innimellom andre oppgaver, og ettersom samlinga er stor, vil det ta lang tid før dette arbeidet er fullført.
Dette er ett av de 51 gjenværende lensekarene ved Bingen lenser. Det er et såkalt "rierkar" eller "plogkar". Gruynnflate ca 127 m2. Fylt med stein fra lokalt steinbrudd. Pålet ned i elvebunnen med ca 65 stokker. Indre steinfylte rom forsterker konstruksjonen. Anbefaler boka "Glomma gjennom Sørum - livet langs elva" (2009). Bingen Lenseminneforening arbeider for å bevare fløtertradisjonen ved Bingen i Sørum.
Berit Leikhammer,
July 17, 2015
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».
Send an inquiry
Your message will be sent to Anno Norsk skogmuseum.
1 comment
Berit Leikhammer, July 17, 2015
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».