• Opphopning av fløtingstømmer ved lensestedet Bingen i Sørum kommune i Akershus.  Her, like nedenfor Bingsfossen, var den gamle «Storlensa» i Glommavassdraget.  Lenseanlegget her var lenge eid av grunneierne omkring lensestedet, som krevde avgifter av tømmerhandlerne som fikk sortert tømmeret sitt her.  I 1811 ble anlegget kjøpt av Det Ankerske Fideikomis, som overdro det til trelasthandlerne i Christiania.  I 1861 flyttet Christiania Tømmerdirektion sorteringsanlegget nedover til Fetsund etter at Kongsvingerbanen kom med bru over elva der.  Man beholdt imidlertid ei beholdnings- eller attholdslense ved Bingen, for å kunne kontrollere mengden av tømmer som ble sluppet ned til sorteringsanlegget.  Det ble gjerne sluppet ut et bestemt, høvelig kvantum hvert døgn, ofte sik at det drev ned mot Fetsund på nattestid, slik at det var klart for sortering og sopping dagen derpå.  Kanaldirektør Gunnar Sætren opplyste tidlig på 1900-tallet at det stundom kunne ligge 200 000 tylfter tømmer (2,4 millioner stokker) ved Bingen.  Dette fotografiet må være tatt i en silk situasjon, da det var mye tømmer og stort press på anlegget.  Ei gruppe (13-14) fløtere arbeidet i haugens ytterkant til høyre i bildet, mens en enslig mann holdt på til venstre i bildeflata.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Opphopning av fløtingstømmer ved lensestedet Bingen i Sørum kommune i Akershus. Her, like nedenfor Bingsfossen, var den gamle «Storlensa» i Glommavassdraget. Lenseanlegget her va...