• Fra det såkalte Jutulhogget, en canyon i grensetraktene mellom Alvdal og Rendalen kommuner i Nord-Østerdalen.  Denne 2, 4 kilometer lange kløfta i fjellet mellom Glommadalføret og Tyslas dalføre lengre øst skal ha oppstått mot slutten av siste istid.  Da lå det en stor, bredemt sjø som geologene kaller «Nedre Glåmsjø» fra Barkald og nordover mot Røros-traktene.  Denne innsjøen skal ha hatt avløp nordover.  Så - for 9 - 10 000 år siden - brøt vannet gjennom den nevnte fjellryggen, og løsmassene som fulgte med grov denne kløfta som i ettertid har framstått som en imponerende canyon.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra det såkalte Jutulhogget, en canyon i grensetraktene mellom Alvdal og Rendalen kommuner i Nord-Østerdalen. Denne 2, 4 kilometer lange kløfta i fjellet mellom Glommadalføret og ...

Til dette opptaket skal det ifølge nyere innskrift på albumbladet eksistere et glassplatenegativ.