• Landtømmer etter flom i Glomma ved Tynset i Nord-Østerdalen.  Bildet later til å være tatt på østsida av vassdraget, antakelig et sted mellom Kjæreng og Sandbakken, garder som ligger sør for stasjonsbyen og kommunesenteret.  Det som har fanget fotografens intersse er alt det fine, barkete tømmeret som er blitt liggende igjen på grasslettene mellom vegen og elva.  Her ville tømmerfløterne åpenbart få mye arbeid med å bære stokkene ut i vassdraget igjen.  Det at såpass mye av tømmeret ligger på den indre delen av den nevnte grassletta, tett inntil skigarden som skilte dette arealet fra bygdevegen (i dag fylkesveg 681), tyder vel på at gjerdet kan ha fungert som stengsel da flommen var på sitt høyerste.  Problemet kunne vært unngått ved å legge ei lense - et kjede av sammenlenkete tømmerstokker - parallelt med strømretningen, men i en posisjon som hindret at løstømmeret fløt inn over arealer som ved normal vannstand var barmark.
    Photo: Johannesen, Johs. / Anno Norsk skogmuseum

Landtømmer etter flom i Glomma ved Tynset i Nord-Østerdalen. Bildet later til å være tatt på østsida av vassdraget, antakelig et sted mellom Kjæreng og Sandbakken, garder som ligg...