• Harpefossen i Gudbrandsdalslågen, i Sør-Fron kommune i Oppland fylke, fotografert fra vegbrua over fossen en vinterdag i 1909 eller 1909.  Vi ser ned på et islagt og snødekt elveleie, som i perioder med stor vannføring i sommerhalvåret var både stridt og mektig, inntil fossen ble regulert i 1960-åra.

Før Harpefossen ble utbygd i 1960-åra var det et fall på cirka 25 meter over en strekning på om lag en kilometer her.  Fossen startet med et stup i elveleiet like ved garden Solbrå.  Nedenfor smalnet elveløpet i ei bergkløft med strid strøm og nesten loddrette vegger.  «Elveleiet i fossen er saa trangt, at vandet under flom hvirvles op langs de bratte fjeldvægge; der er store jettegryder», forteller geologen og topografen Amund Helland i sin beskrivelse av vassdraget (1913).  Det er innlysende at tømmerfløting i et slikt elveleie var både besværlig og farlig.  Helland framstilte det slik: «Laagens bredde er i Harpefoss 15-20 m.  Fossen er ofte besværlig for tømmerflødningen.  Naar der er lidet vand, bindes tømmeret let.  Under høivand gaar flødningen noksaa godt. »
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Harpefossen i Gudbrandsdalslågen, i Sør-Fron kommune i Oppland fylke, fotografert fra vegbrua over fossen en vinterdag i 1909 eller 1909. Vi ser ned på et islagt og snødekt elvele...