• Utsikt mot Harpefossen i Gudbrandsdalslågen, i Sør-Fron i Oppland fylke, vinteren 1909 eller 1910.  Elva, som sommerstid ofte gikk strid og flomstor på dette stedet, lå islagt og snødekt.  Det kan synes som om man nettopp hadde forsøkt å sprenge en bergnabb som stakk ut i elveløpet.  Ovenfor skimter vi noen menneskeskikkelser på isen, antakelig personale fra fløtingsadministrasjonen som var på reise.  Over det hele troner den flotte hvevlmurte natursteinsbrua over elveløpet.  Den ble for øvrig sprengt av norske aktører våren 1940, som et litt naivt ledd i en strategi som skulle stanse de tyske okkupasjonsstyrkenes erobring av Gudbrandsdalen.  Sprenginga fikk knapt noen militær betydning.  Seinere er brua erstattet av en moderne brukonstruksjon.

Før Harpefossen ble utbygd i 1960-åra var det et fall på cirka 25 meter over en strekning på om lag en kilometer her.  Fossen startet med et stup i elveleiet like ved garden Solbrå.  Nedenfor smalnet elveløpet i ei bergkløft med strid strøm og nesten loddrette vegger.  «Elveleiet i fossen er saa trangt, at vandet under flom hvirvles op langs de bratte fjeldvægge; der er store jettegryder», forteller geologen og topografen Amund Helland i sin beskrivelse av vassdraget (1913).  Det er innlysende at tømmerfløting i et slikt elveleie var både besværlig og farlig.  Helland framstilte det slik: «Laagens bredde er i Harpefoss 15-20 m.  Fossen er ofte besværlig for tømmerflødningen.  Naar der er lidet vand, bindes tømmeret let.  Under høivand gaar flødningen noksaa godt. »
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Utsikt mot Harpefossen i Gudbrandsdalslågen, i Sør-Fron i Oppland fylke, vinteren 1909 eller 1910. Elva, som sommerstid ofte gikk strid og flomstor på dette stedet, lå islagt og s...