• Fra Harpefossen i Gudbrandsdalslågen, i Sør-Fron kommune i Oppland fylke, vinteren 1909 eller 1910.  Fotografiet er tatt fra en posisjon på det islagte og snedekte elveløpet, som sommerstid var temmelig utilgjengelig på grunn av mye vann og strid strøm.  Bildet er antakelig tatt i sambande med ei befaring der fløtingsfunksjonærene vurderte om de kunne foreta seg noe som ville gjøre det enklere å fløte tømmer gjennom dette gjelet.  Blant hindringene var en del framstikkende bergnabber, blant annet den «stabben» som ruver sentralt i dette fotografiet.

Før Harpefossen ble utbygd i 1960-åra var det et fall på cirka 25 meter over en strekning på om lag en kilometer her.  Fossen startet med et stup i elveleiet like ved garden Solbrå.  Nedenfor smalnet elveløpet i ei bergkløft med strid strøm og nesten loddrette vegger.  «Elveleiet i fossen er saa trangt, at vandet under flom hvirvles op langs de bratte fjeldvægge; der er store jettegryder», forteller geologen og topografen Amund Helland i sin beskrivelse av vassdraget (1913).  Det er innlysende at tømmerfløting i et slikt elveleie var både besværlig og farlig.  Helland framstilte det slik: «Laagens bredde er i Harpefoss 15-20 m.  Fossen er ofte besværlig for tømmerflødningen.  Naar der er lidet vand, bindes tømmeret let.  Under høivand gaar flødningen noksaa godt. »
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra Harpefossen i Gudbrandsdalslågen, i Sør-Fron kommune i Oppland fylke, vinteren 1909 eller 1910. Fotografiet er tatt fra en posisjon på det islagte og snedekte elveløpet, som s...