Fra Lillestrøm Dampsag & Høvleri i Skedsmo kommune i Akershus i 1904. I forgrunnen spadde to karer jord i ei trillebår. Til høyre bakenfor ser vi et par rammer med tømmer foran n...
Lillestrøm Dampsag & Høvleri ble etablert i 1869. Etableringa skjedde i ly av «Lov om Saugbrugsvæsenet» av 26. august 1854, som fastslo at «Fra 1ste Januar 1860 skal al Sagskur væ ...
Lillestrøm Dampsag & Høvleri ble etablert i 1869. Etableringa skjedde i ly av «Lov om Saugbrugsvæsenet» av 26. august 1854, som fastslo at «Fra 1ste Januar 1860 skal al Sagskur være fri saaledes, at det er Enhver tilladt at tilvirke al Slags skaaren Last til Udskibning paa hvilken Maade og med hvilke Indretninger han bedst veed, vil og kan. » Dampsaga på Lillestrøm ble i begynnelsen ofte kalt «Hønensaga» etter den innflytelsesrike initiativtakeren og aksjonæren Johan Chr. Hønen. Med sine kontakter i jernbanen bidro han sterkt til at bedriften fikk ei attraktiv tomt like ved Lillestrøm jernbanestasjon. Beliggenheten var ideell, med fløtingsvassdrag på den ene sida og sidespor på den andre. Det flate terrenget passet dessuten ypperlig som tomteareal for sagbruksindustri. Hønen inngikk i ei aksjonærgruppe på åtte personer. De fikk god avkastning på investeringene sine. «Dampsaga» eller «Lillestrømbruket», som anlegget etter hvert ble kalt, gikk med gode overskudd fra etableringsfasen fram til det store krakket som rammet den skogbaserte industrien etter 1. verdenskrig. Fram til da hadde prisfall på trelast blitt møtt med investeringer i produksjonsmateriell som reduserte behovet for manuell arbeidskraft, og dermed på litt lengre sikt også produksjonskostnadene. Ledelsen i selskapet skal dessuten ha opptrådt ganske kynisk ved å stanse virksomheten og permittere arbeiderne i perioder da fortjenestemarginene var marginale. Eierne kjøpte også skog, dels på Hadeland, men særlig oppover langs Glommavassdraget, sannsynligvis for til en viss grad å kunne være sjølforsynte med tømmer i perioder med høye priser på råstoffet i trelastproduksjonen. Lillestrømsaga gav, som nevnt, godt økonomisk utbytte til eierne. Aksjene var attraktive, og høykonjunkturen under første verdenskrig stimulerte firmaet Mads Wiel Stang til å kjøpe om lag 25 prosent av aksjene. Det gjorde dette selskapet til en dominerende aktør i styret for «Lillestrømsaga». De store økonomiske utbyttene skyldes høy etterspørsel etter konstruksjonsvirke på det internasjonale markedet. Våren 1921 snudde dette brått. Markedet var overmettet og prisene sank dramatisk. For Lillestrøm Dampsag & Høvleri og aksjonærene, som også hadde andre investeringer i skogrelatert virksomhet, utløste dette ei krise, som ikke ble lettere å håndtere med den valutapolitikken det norske stortinget førte. Ved «Lillestrømsaga» gjorde man som ved mange liknende bedrifter i 1920-åra - man økte produksjonen i håp om at dette skulle gi overskudd, noe som bidro til at markedet fortsatte å være labert og prisene på trelast holdt seg relativt lave. Mange av aksjonærene gikk konkurs, og bankene vågde ikke gi lån til de rasjonaliseringstiltakene bedriftsstyret foreslo. I slutten av 1920-åra var Lillestrøm Dampsag & Høvleri på konkursens rand. I 1930 ble virksomheten overtatt av Norsk Trelastindustri A/S, som var et kartell eller syndikat som også drev tre andre sagbruk og høvlerier. Slik hanglet virksomheten videre med driftsmateriell som ble stadig mer gammeldags og ineffektivt i forhold til hva enkelte av konkurrentene arbeidet med. I 1965 ble Lillestrøm Dampsag & Høvleri herjet av brann. Bare dampmaskinhuset og bestyrerboligen unnslapp flammene. Sagbruket ble aldri gjenoppbygd. Sagtomtene er i dag et grønt friområde for tettstedet sagbruksindustrien og jernbanen skapte, og seinere er blitt en folkerik by i hovedstaden Oslos randsone. Skogeiendommene sagbruksselskapet disponerte ble skilt ut i et eget selskap, «Lillestrømskogene A/S». Det ble oppløst i 1993.
Fra Lillestrøm Dampsag & Høvleri i Skedsmo kommune i Akershus i 1904. I forgrunnen spadde to karer jord i ei trillebår. Til høyre bakenfor ser vi et par rammer med tømmer foran noen av sagbrukets bygninger. En av dem ligger med langveggen mot fotografen, og har brukets navn malt på veggflata. Til høyre ser vi gavlen på et stort saghus med tårn på mønet, antakelig for klokka som markerte når arbeidsskiftene begynte og sluttet.
En kort historikk om Lillestrøm Dampsag & Høvleri finnes under fanen «Opplysninger».
Dette fotografiet er fra samlinga etter Glomma fellesfløtingsforening og forløperne, Christiania Tømmerdirektion (Øvre Glommens fællesfløtningsforening) og Fredrikstad Tømmerdirektion (Nedre Glommens fællesfløtningsforening). Da det ble klart at det gikk mot avvikling av fløtinga i Glommavassdraget i midten av 1980-åra initierte Norsk Skogbruksmuseum noe som ble kalt «Prosjekt Glomma». Dette innebar at historikeren Øivind Vestheim og fotografen OT Ljøstad fulgte fløtinga i vassdraget med kamera de siste to fløtingssesongene, mens museumsdirektør Tore Fossum samarbeidet med administrasjonen og styret i Glomma fellesfløtingsforening om best mulig ivaretakelse av levningene etter den viktige aktiviteten fløtinga hadde vært. En del installasjoner i vassdrag måtte imidlertid fjernes, slik vassdragslovgivningen forutsatte. Mange husvære ble overdratt til grunneiere for en rimelig pris, og noe ble overlatt til aktører som ville drive formidling av vassdrags- og fløtingshistorie. Arkivene etter virksomheten ble overdratt til Riksarkivet, som valgte å la det bli liggende i en av kontorbygningene ved Fetsund lenser. Ordning av dette materialet ble påbegynt under ledelse av Øivind Vestheim. Etter at det ble etablert et museum ved Fetsund lenser i 1990 har personale derfra hatt det daglige forvaltningsansvaret for protokoll- og dokumentarkivet etter Glomma fellesfløtingsforening. Fotomaterialet etter organisasjonen ble overlatt til Norsk Skogbruksmuseum da fløtinga opphørte. Det besto av 72 album, samt en del «løse» kopier og negativer. OT Ljøstad reproduserte størstedelen av motivene ved hjelp av mellomformatkamera med negativ svart-hvitt-film. Materialet ble også enkelt registrert, i første omgang med stikkord (ofte stedsnavn og opptaksdatoer) som var skrevet inn i albumene. Skanning og fyldigere registrering tas innimellom andre oppgaver, og ettersom samlinga er stor, vil det ta lang tid før dette arbeidet er fullført.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».