• Skogsmaskinfører Jostein Nohr Skybakmoen som arbeider hos Johansen Skogsdrift AS rydder med en lett tynningsmaskin John Deere 1070E som brukes i opprydningsarbeidet etter romjulsstormen Dagmar. Bildet er tatt i forbindelse med dokumentasjonsprosjekt i Sormerudskogen i Elverum.

I førerhuset har maskinføreren god mulighet for å overstyre innstillingene på maskinen, noe som svært ofte er nødvendig ved opprydding av stormfelt skog. En av utfordringene med oppryddingsarbeidet var at arbeidet går saktere, siden tømmeret ligger nede på bakken, og er vanskelig å få opp. Skogsmaskina er konstruert for å felle stående trær, og når tømmeret ligger nede risikrer man å treffe en stein eller bakken. Dette skaper fort slitasje på kjede på maskina, og det må fort skiftes flere ganger i løpet av en dag. Maskinføreren skanner feltet før han begynner å kjøre. Han må finne retningen for hvor han skal kjøre ut fra både terrenget, og hvor det går veger. Maskina kjøres inn på siden av stokken for å komme til i riktig vinkel. Maskina velter så rota tilbake på plass, slik at maskina kan kjøre oppå. Det var lite tele i bakken da stormen kom, derfor er kun 2 prosent av det stormfelte tømmeret brekt.

Norsk Skogmuseum har dokumentert skogskader etter stormen Dagmar som herjet i romjula 2011. Opprydningsarbeidet foregikk fortsatt i mai 2012, da Norsk Skogmuseum dokumenterte dette arbeidet.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Skogsmaskinfører Jostein Nohr Skybakmoen som arbeider hos Johansen Skogsdrift AS rydder med en lett tynningsmaskin John Deere 1070E som brukes i opprydningsarbeidet etter romjulsst...