• Fra temadagsopplegg om tømmerfløting ved Norsk Skogmuseum våren 2014, da dette undervisningstilbudet var lagt til uka før 17. mai.  Fløtinga foregår i ei lita å bak flomvollen som ble bygd mot Prestfossen på nordsida av Prestøya, der Skogmuseet har sitt friluftsmuseum, etter at de store flommene i 1966 og 1967.  Skoleklassene tilbys et opplegg som omfatter undervisningsaktiviteter i den delen av museets basisutstilling som formidler ulike fløtingsaktiviteter i vassdrag av varierende størrelse, dokumentarfilm fra autentisk fløting under farefulle forhold og praktisk fløting under trygge forhold i museets skjermete åløp.  Elevene slår tømmeret uti fra skråningen ved damkoia på Fløterodden og følger det nedover mot en såkalt «nåledam» ved det søndre fundamentet for hengebrua over til Glomdalsmuseet.  Nåledammen stenges ved hjelp av grov plank som settes tett i tett fra dambrua mot en terskel i botnen av åa.  På denne måten bygges det langsom opp et betydelig vannreservoar ovenfor.  Dagens klimaks er damslippet, der en del av nålene i dammen løftes opp, slik av dammvannet og tømmeret flommer over i Glomma.  Her er en del elever fra en Lillehammer-skole samlet på skådammene som omgir dampløpet, der de følger tømmeret og vannstrømmen ned mot hovedelva.  Der lenser museets folk tømmeret inn og kjører det opp til veltplassen ved damkoia med sikte på gjenbruk neste fløtingsdag.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Fra temadagsopplegg om tømmerfløting ved Norsk Skogmuseum våren 2014, da dette undervisningstilbudet var lagt til uka før 17. mai. Fløtinga foregår i ei lita å bak flomvollen som ...