• Dobbelnr SjekkLars Ofoten bilrutens busser på Torvet. Svenskhus. Brakke. I bakgrunnen til venstre Ofotveien på Frydenlund. Apoteket Bien. bebyggelsen videre mot høyre er i Industriveien. Mitt i bildet kommunens transformatorstasjon. I tyskbrakken til venstre på torvet holdt Telegrafen til. Ofoten bilruters busser. Bak dem står en mindre brakke som ble nyttet som busstasjon. I kjosken holdt Bennets reisebyrå til. Svenskhuset som står mot Kongens gate var Ankenes kommunes administrasjonsbygg. På "Frimer" bak står flere tyskbrakker. Den trappete muren er for nordre torvhallbakke. Pølseboden til Reridar Olsen.
    Photo: Museum Nord

Dobbelnr SjekkLars Ofoten bilrutens busser på Torvet. Svenskhus. Brakke. I bakgrunnen til venstre Ofotveien på Frydenlund. Apoteket Bien. bebyggelsen videre mot høyre er i Industri...