Photographer
History
-
Publikumskommentar fra Digitalt Museum september 2013:
"Dette bildet tilhører en reportasje i Dagbladet fra 17.10.1952 om de fæle skoleforholdene i Rud krets i Rælingen etter krigen. Natten mellom 25. og 26 januar 1943 brant Rud skole ned til grunnen. Brannen startet ved 22.30 tiden og bygningene raste sammen ved 24 tiden. Den brant altså ned på en og en halv time. Ruinene i forgrunnen er restene av den gamle skolen. De til høyre er ruinene av bygget fra 1912 - de som går i vinkel til venstre er ruinene av tilbygget fra 1929. Skuret som det synes litt av til venstre er utedoene og ved og kullageret fra 1912. Huset i bakgrunnen er et ekstrabygg som ble satt opp i 1918. Det sto rett på fjellet uten kjeller og var skrekkelig gulvkaldt. Det skulle egentlig vært gymsal, men fordi Rud skole ganske fort ble overoppfylt med elever ble det bl.a. brukt til skolebygg, særlig etter at den opprinnelige skolen var brent ned. Dette huset har blitt ombygd flere ganger og har vært brukt som skole, kommune-kontor, forsamlingslokale, kommunelokale og som rasjoneringskontor i 1918, men aldri som gymsal som det opprinnelig var tenkt som. Huset brant ned sommeren 1956. Mer om dette området og bilder av hvordan bygningene opprinnelig så ut finnes på rud skole.no /skolen/skolens historie på internett."
Aksesjon: 2003 - 2006 (Overføringsperiode til NF fra DB)
Fotografering: October 17, 1952 (Konvolutt)
- FotografBrun, Johansikker
- FotografDagbladetsikker
Classification
-
- PresseOU 204
- Bygninger for religionsutøvelse og undervisningOU 346
- Tomt og hageOU 351
- SkoleundervisningOU 872
License information
Metadata
- IdentifierNFDB.26107-339
- Part of collectionDagbladet
- Owner of collectionNorsk Folkemuseum
- InstitutionNorsk Folkemuseum
- Date publishedApril 11, 2014
- Date updatedOctober 6, 2020
- DIMU-CODE011013619816
- UUID46b49b1c-2703-4b17-bb4e-32511723e3fc
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».