Avfotografering. Portrett, kvinne i folkedrakt. Drakt fra Sør-Østerdal. Doktor Sollids kopi. Pernille Melhagen (1783-1867) fra Åmot. Daguerreotypi.

2 comments

• Fra ”Doktor Sollids kopi” til ”Portrett av Pernille Melhagen”

Bildet viser en eldre kvinne, en kone i en folkedrakt. Hvem er denne kvinnen med det faste blikket, hånden på bibelen og høy pannelue?

Eneste opplysning om bildet er fra en innskrift risset i glassplaten, nummeret 2103, samt ”Doktor Sollids kopi”. I katalogen har bildet fått nummer NFB.51576, som viser at det tilhører arkivet etter fotograf Borgen.

Ordet copi, samt at rammen på originalfotografiet vises, avslører at dette bildet er en avfotografering.

Oppslag i Borgens protokoll under S, gir samme opplysning ”2103 Solid Doctor Copi”, og ut i fra nummerrekkefølgen kan oppdraget til Borgen dateres ca 1892-1893.

Fordi bildet ut fra motivet ble antatt å være gammelt og relevant for draktforskere, sendte vi det i 2008 til en kollega ved et annet museum. Han svarte umiddelbart pr e-post: ” Ho er anten frå Stange, Løten, Vang, Solør eller Sør-Østerdalen. Der var luvene slik i siste delen av 1800-talet.”

Dermed fikk bildet ny motivbeskrivelse: ” Avfotografering. Portrett, kvinne i folkedrakt. Drakt fra Sør-Østerdal, Solør eller Hedmarken. Doktor Sollids kopi”

Så, ett års tid senere, på utkikk etter avfotograferinger av daguerreotypier, kom vi tilbake til dette bildet. Den samme eksperten mente han hadde sett bildet et annet sted, og fant et par litteraturreferanser, og der står navnet på kvinna:

Pernille Melhagen fra Åmot. Hun står på side 401 i boka bygd og by i Norge, Hedmark, med henvisning til Åmot Bygdebok av Eyvind Lillevold fra 1971.

• Dr Sollid er sannsynligvis dr. Olaf Gustav Sollied, som er onkel av genealog Henning Sollied, og som også bedrev slektsforskning. Portrettet av Pernille er brukt på et slektstre over familien Melhagen som er utgitt/trykket av Sollied.