• Norge. Vinterbilde av mennesker på trapp til bolighus med flagg. Barn i samisk drakt.
    Photo: Ukjent / Norsk Folkemuseum

• Sted: Karasjok.

Handelsmann Ove Christian Olsen Fandrems hus i bakgrunnen.

• Det norske unionsflagget, som var i bruk 1844-1899, vaier over hustakene. Bygningen foran er den gamle prestegården i Karasjok, mot sør. Snø og sol tyder på at bildet trolig er tatt i påskehøytiden.
    Prestegården i Karasjok var opprinnelig en kvenstue med stue i vestre og kjøkken i østre ende og gang imellom. Prost i Vest-Finnmark 1826-1834, Fredrik Rode, skriver at prestegården i Karasjok var den usleste boligen på stedet, kjøpt av en allmuesmann til oppholdssted for presten. Prestegården gjennomgikk flere oppgradringer, både før og etter 1873 da den ble et helårs oppholdssted for prestefamilien. Presteboligen var i kontinuerilig bruk fram til krigen og gikk tapt under nedbrenningen av Finnmark i 1944. Kilde: "Kirker og kirkeliv i Karasjok". Elias Schytte Blix 1974:62fff.

Prestegården kan også sees på et senere foto med lensmannsgården i forgrunnen og kjøpmann Ove C. Fandrems bolig/butikk i bakgrunnen av prestegården. https://digitaltmuseum.no/021015993378/bygninger-om-vinteren-lensmannsgarden-og-prestegarden-garden-mellom-disse