• Medaljong i gull fra gravhaug ved Amtmannsgården ved Trondheimsfjorden.4 cm i diameter og 18 gram. Fra 300 e.kr.Mynten er et eksempel på hvor god kontakt Norge hadde med vesten og verden forøvrig på et tidlig tidspunkt. Etterligning av romersk medaljong fortatt av Germanere. Septeret mellom keiseren og keiserinnen er erstattet med et "livstre", mer i overensstemmelse med vår mytologi.
    Photo: Tjønneland, Olav / Norsk Folkemuseum

Medaljong i gull fra gravhaug ved Amtmannsgården ved Trondheimsfjorden.4 cm i diameter og 18 gram. Fra 300 e.kr.Mynten er et eksempel på hvor god kontakt Norge hadde med vesten og ...