• Setningsjøen, Sollia, Stor-Elvdal, Hedmark. Fiskebu.
    Photo: Vreim, Halvor / Norsk Folkemuseum

Setningsjøen, Sollia, Stor-Elvdal, Hedmark. Fiskebu.

1 comment

• Dette er en meget gammel bu, med høy sannsynlighet fra 1500-årene, og dermed automatisk fredet. Den står (delvis nedfalt i 2014) på de gamle fiskevollene som senere ble ryddet og døpt Snødølvollen, på elveslettene mellom Snødøla og Vulua i Setningsjøens nordlige bredd. Fra gammelt var Snødølvollene hestehavner for gårder i Venabygd/Ringebu som drev stort fiske på Setningssjøen høst og vår, sjøen på ca 3 kms lengde, ligger 100 meter til venstre for billedkanten. Bua har en tid tilhørt en eller flere gårder i Ringebu, og ble kjøpt av Snødølvoldens daværende eiere ca 1834 sammen med daværende særrettigheter til fiske, som de tidligere brukerne solgte samtidig. Den er brukt av mannskaper som drev utstrakt jernblestring i Sollia gjennom 1700-årene. (jernblestring i Sollia har pågått fra yngre jernalder) Blant de innleide blesterfolk/mannskaper som man vet sikkert har benyttet bua, var Tater-Kristen, kjent bl.a. fra Jacob Breda Bulls fortellinger fra Rendalen. Bua ble restaurert i 1970-årene, men trenger når dette skrives i 2014 igjen sårt til restaurering og bevaring. Dette er ett av de eldste gjenstående hus i Sollia fra flere hundre år før denne fjellbygd igjen ble folkesatt med fastboende fra 1680-årene. Også et båthus som står like ved er meget gammelt og ennå i bruk i 2014.Her må antikvarmyndighene trå til med hjelp mens den ennå kan bevares.