• Setningsjøen, Sollia, Stor-Elvdal, Hedmark. Fiskebu.
    Photo: Vreim, Halvor / Norsk Folkemuseum

Setningsjøen, Sollia, Stor-Elvdal, Hedmark. Fiskebu.

1 comment

• Fiskebu på Snødølvollen gård, Sollia. Med høy sannsynlighet fra 1500-årene og dermed automatisk fredet. Den er brukt ved fiskeriene høst og vår som ble drevet av gårder i Ringebu/Vanabygd. Tater-Kristen, kjent bl.a. fra Jacob Breda Bulls folkefortellinger, har med sikkerhet bodd i denne fiskebua mens han var innleid for å drive blesterbruk i Sollia i 1770-årene. Han bodde da på Bretningsvolden sørøst for Setningsjøens sørlige bredd. Like ved denne eldgamle bua i nordenden av sjøen, som altså er fra tiden før Sollia ble fast bosatt igjen i 1680-årene, står et båthus som også kan være like gammelt.