• GMC buss til Axel Norén, Arendal
    Photo: Ukjent / Norsk Jernbanemuseum

GMC buss til Axel Norén, Arendal

1 comment

• Axel Norén (1985-1928) var en svensk sjømann som gikk i land i Arendal i 1917. Våren 1919 begynte han bilkjøring, med drosje, lastebil og bybuss. Bilrutene gikk under navnet Arendal og Omegns Automobilruter. Det ble åpnet lengre ruter, som Arendal-Kristiansand, seinere hele strekningen Stathelle-Kristiansand. Norén solgte selskapet sitt i 1927 til Arendals Dampskisselskap (ADS) og fortsatte som driftsstyrer i ADS. Norén døde alt i 1928, 43 år gammel. Han må regnes som en sentral rutebilpioner på Sørlandet. Kilde: Fra damp til diesel. ADS - ATS - Nettbuss Sør 1857 - 2007. 150 år i samferdselens tjeneste. Arendal 2007.