• Diesellokomotiv type Di 3 nr. 602 på Jubileumsutstillingen

Diesellokomotiv type Di 3 nr. 602 på Jubileumsutstillingen

Diverse anleggsbilder - Jubileumsutstillingen Oslo 1.-27. september 1954

2 comments

• I september 1954, eksisterte ikke typebetegnelsen Di 3 enda. Dieselloket med byggenummer 2246 fra NOHAB, begynte NSB å leie fra oktober 1954 for prøvekjøring på Nordlandsbanen,og fikk da betegnelsen NOHAB 2246. Det ble innkjøpt av NSB i 1956, og fikk da typebetegnelse Di 3 og nummer 602
  • Diesellok type Di 3 viste seg hensiktsmessig for norske jernbaner, og det ble levert i alt 35 slike lokomotiver til NSB. De fleste ble levert i tidsrommet 1957-1960, så igjen 5 stk. i 1965 og 4 stk. i 1969. Disse lokomotivene ble avgjørende for utfasingen av damplokomotiver i Norge.
    Disse lokomotivene var avgjørende for gods- og persontog på de ikke-elektrifiserte banene i Norge i mange tiår. Lokomotivene ble utfaset hos NSB i løpet av 1990-tallet. Noen ble utrangert og vraket, noen ble solgt, blant annet åtte til Sør-Europa, eller til mindre jernbaneselskaper. Enkelte lokomotiver er enda i bruk i 2019. Tre er bevart ved Norsk Jernbanemuseum på Hamar, blant dem 602. Disse brukes årlig i veterantog.