• NSB Karmøyruta : sentralholdeplassen i Haugesund sentrum
    Photo: Optik / Norsk Jernbanemuseum

NSB Karmøyruta : sentralholdeplassen i Haugesund sentrum

3 comments

• Dette bilde er fra omkring år 1948 på sentralholdestasjonen i Haugesund. Begge bussene tilhørte NSB Karmøyruten og hadde andre registreringsnummer da de var nye i følge min informasjon. Kan skyldes at de tidligere tilhørte et annet selskap. Den til venstre er en Volvo B512 model 1946 og fikk karosseri i Haugesund. Bussen ble registret med L-7141. Men fikk nummeret L-9052 før år 1948. Den hadde bensinmotor. Bussen til høyre er en Diamond T modell 1935. Kilden min oppgir ikke hvor karosseriet ble bygget. Men kanskje i Haugesund. Bussen ble registert med L-7142. Men fikk nummeret L-9062 før år 1948.
  • Ble nok bygget hos Nøtveit Karroserifabrik i Haugesund begge
    bussene. De lagde også innredningene på fabrikken.

• Bussen til høyre er ikke en Diamond T men en Federal, som ble produsert med denne snuten 1938-1950. Snuten (og førerhuset på tilsvarende lastebil) ble utformet av den kjente industridesigner Henry Dreyfuss. Høyeste Haugesund-nummer i Bilboken for Rogaland 1939 var L-8776. Skal sjekke evt. oppføring i 1940-utgaven.