• Lønsdal stasjon med reisende som stiger av toget og ventende busser
    Photo: Wilse, Anders Beer / Norsk Jernbanemuseum

Lønsdal stasjon med reisende som stiger av toget og ventende busser

Wilse nr. 50179

2 comments

• Nordlandsbanen ble åpnet etappevis. 10. desember 1947 gikk den til Lønsdal på det høyeste av Saltfjellet. Først åtte år seinere, 1. desember 1955, ble neste etappe til Røkland stasjon i Saltdal åpnet.

I tidsrommet 1947-1955 gikk det bussruter til og fra Bodø og Fauke, og til og fra Narvik, Nord-Norge Bussen (NNB). Sommerstid var det bussforbindelse gjennom videre gjennom Troms og Finnmark helt til Kirkenes.

Det var Saltens Bilruter i Bodø som kjørte Lønsdal-Bodø. NNB-ruten til Narvik ble kjørt på deling mellom Ofotens Bilruter og Saltens Bilruter.

I sommersesongen gikk Nord-Norge-Bussen videre nordover fra Narvk gjennom Troms og Finnmark helt til Kirkenes. Det var samarbeid mellom flere busselskaper.

• Bussen til venstre er en Scania-Vabis (navneplate på støtfangeren), til høyre en Volvo (Volvo-emblemet til høyre for vannpåfyllingsstussen over grillen).