• Lønsdal stasjon med reisende som stiger av nattoget og ventende busser
    Photo: Mittet & Co. A/S / Norsk Jernbanemuseum

Lønsdal stasjon med reisende som stiger av nattoget og ventende busser

Mittet nr. 8762

1 comment

• Nordlandsbanen ble åpnet etappevis. 10. desember 1947 gikk den til Lønsdal på det høyeste av Saltfjellet. Først åtte år seinere, 1. desember 1955, ble neste etappe til Røkland stasjon i Saltdal åpnet. I tidsrommet 1947-1955 gikk det bussruter til og fra Bodø og Fauke, og til og fra Narvik, Nord-Norge Bussen. Sommerstid var det bussforbindelse gjennom videre gjennom Troms og Finnmark helt til Kirkenes.

Datidens busser hadde begrenset plass til bagasje, så takgrinda måtte tas i bruk. Her ser vi sjåførene på taket som enten laster av eller på bagasje fra takgrunda.