• Tårnet på Kjerringa skogbrannvaktstasjon 213 meter over havet på grensa mellom Tune og Svinndal i Østfold.  Fotografiet skal være tatt i juni 1921.  Firmaet And. H. Kiær & Co. Ltd., som eide både skog, sagbruk og treforedlingsindustri, skal ha bekostet bygginga av dette anlegget, med supplerende bidrag fra en del skogeiere i Østfold.  Smaalenenes skogselskap og forsikringsselskapet Skogbrand skal seinere ha samarbeidet om vedlikehold og drift av dette anlegget.

Understellet på tårnet består av jernskinner.  Fire hjørneskinner skrår innover mot tårnets sentralakse og er avstivet med horisontale som diagonale (krysslagte) komponenter.  På toppen av jernkomponentene - anslagsvis fire-fem meter over bakken - er det en platting hvor det er reist ei lita laftehytte med saltak.  Atkomst til hytta skjer via trapp fra bakken opp mot ei dør på ei av hyttas langsider.  I gavlen er det et forholdsvis bredt vindu. Ei stang som stikker opp om lag midt på taket tjente antakelig som lynavleder.  Rundt hytta er det en "balkong" med et smalt gangareal avgrenset av et jernrekkverk.  Fotografiet er tatt fra bakken mot fronten av brannvakttårnet med trappa opp til hytta i forgrunnen.
    Photo: Julius Nygaard / Anno Norsk skogmuseum

"Kjerringa, Våler, Østfold juni 1921"

Emneord: Skogbruk, skogbranner, vaktstasjoner