• Tårnet på Haveråsen skogbrannvaktstasjon ved Semsvannet i Asker i Akershus.  Dette tårnet ble bygd i 1928 av forsikringsselskapet Skogbrand.  Godseier Harald Løvenskiold bidro med gratisk bygningstømmer. Akershus Skogselskap sto for driften.

Fotografiet er tatt skrått nedenfra.  Konstruksjonen har et kvadratisk grunnplan med hjørnestolper av rundtømmer som skrår noe innover mot byggverkets sentralakse.  Stolpene er avstivet med tre plattinger (avsatser) og krysslagte tømmerstokker mot alle sider mellom plattingene.  På den øverste plattingen er det reist ei bordhytte med faspanel nederst og sammenhengende vindusrekker i alle himmelretninger oppunder gesimsen.  Opp fra midtpunktet på det pyramidale hyttetaket rager en lynavleder.  Adkomsten til utsiktsposten i hytta skjedde ved hjelp av stiger mellom de ulike plattingene og ei luke i hyttegolvet.  Nederst (mellom bakken og underste platting) er hjørnestolpene doble med påspikrete trinn som gjør det mulig å komme et stykke opp i tårnet uten å buke hovedstigen.  Tårnet står på et berg der det vokser det spredte gran-og bjørketrær. I forgrunnen står en stolpe med telefonledningene som skulle gjøre det mulig å slå raskt alarm når brannvaktene oppdaget brannrøyk fra utsiktsposten i tårnet.  Ved foten av stolpen, nederst på bildet er det ei noe mørkere stripe på negativet, muligens etter lysinnsig på filmen.
    Photo: Julius Nygaard / Anno Norsk skogmuseum

«Haveråsen, Bærum, Akershus 9755-2»