• Utkikkstårnet på Knukberget skogbrannvaktstasjon i Stange allmenning.  Fotografiet er tatt nordfra, om lag der vakthytta ligger, mot tårnet, som er reist med rundtømmer i bærekonstruksjonene.  Det har fire hjørnestolper som skrår mot konstruksjonens sentralakse.  Konstruksjonen er avstivet med stokkekryss i to plan på alle sider. Adkomsten til utkikkspunktet skjer via en todelt stigeløsning, delt med et lite repos om lag midt i tårnet.  Topplanet har bordkledd rekkverk.  I tårnfoten er det reist et lite skur i bordkledd bindingsverk, antakelig en vedskåle, muligens med utedo.  Til høyre i forgrunnen et furutre med vekstform preget av det værharde klimaet på Knukberget.

Den første brannvaktstasjonen på Knukberget ble bygd av Stange allmenning i 1903.  Denne stasjonen med tilhørende tårn ble herjet av brann i 1930.  Det avbildete tårnet er sannsynligvis det som ble gjenoppbygd etter brannen, i 1932.
    Photo: Julius Nygaard / Anno Norsk skogmuseum

«Knukberget, Stange, Hedmark 9743-4»