«Frakt av Varp I fra Bukkeneset til Fetsund for rep. Des. 1954»
Fløterbåten «Varp I», fotografert etter at den var trukket på land ved Bukkeneset, som ligger ved den delen av Storsjøen som sokner til Nord-Odal. Her hadde båten sitt faste oppla ...
Fløterbåten «Varp I», fotografert etter at den var trukket på land ved Bukkeneset, som ligger ved den delen av Storsjøen som sokner til Nord-Odal. Her hadde båten sitt faste opplagssted, men i dette tilfellet ble den fotografert fordi den skulle kjøres på lastebil til Fetsund for ombygging. Vi ser det forholdsvis runde og vide jernskroget skrått forfra. Det utvendige skroget var kvitmalt over vannlinja, men hadde en mørkere farge lengre nede. Sentalt i baugpartiet var det et hull for en kjetting til å fortøye fartøyet i. Overbygningen som gav ly for motoren og for mannskapet når det var behov for det (jfr. SJF. 1990-02053), var fjernet da dette bildet ble tatt. Båten lå med kjølen vinkelrett på en del tømmerstokker, som den øyensynlig var rullet fra stranda opp til nærmeste bilveg på. Båten er fotografert på land, der den later til å rulles mot bilveg på tverrlagt rundtømmer. Fotografiet er tatt mot baugenden. Et spill for vaier- eller kjettingforbindelse til lenser skimtes i akterenden. Båten ligger i et terreng der det vokser gran- og furuskog.
«Varp I» eller «VB 51» ble bygd for Christiania Tømmerdirektion i 1914. Fartøyet gikk mest i Glomma i nedre Solør og framfor alt i Storsjøen i Odalen. Etter at dette fotografiet ble tatt, vinteren 1955, ble «Varp I» ombygd av håndverkere ved Fetsund lenser. Deretter ble den transportert tilbake til regionen hvor «Varp I» gikk som fløtingsbåt og sjøsatt i Glomma ved Ullern kirke.
Fløterbåten «Varp I», fotografert etter at den var trukket på land ved Bukkeneset, som ligger ved den delen av Storsjøen som sokner til Nord-Odal. Her hadde båten sitt faste opplagssted, men i dette tilfellet ble den fotografert fordi den skulle kjøres på lastebil til Fetsund for ombygging. Vi ser det forholdsvis runde og vide jernskroget skrått forfra. Det utvendige skroget var kvitmalt over vannlinja, men hadde en mørkere farge lengre nede. Sentalt i baugpartiet var det et hull for en kjetting til å fortøye fartøyet i. Overbygningen som gav ly for motoren og for mannskapet når det var behov for det (jfr. SJF. 1990-02053), var fjernet da dette bildet ble tatt. Båten lå med kjølen vinkelrett på en del tømmerstokker, som den øyensynlig var rullet fra stranda opp til nærmeste bilveg på. Båten er fotografert på land, der den later til å rulles mot bilveg på tverrlagt rundtømmer. Fotografiet er tatt mot baugenden. Et spill for vaier- eller kjettingforbindelse til lenser skimtes i akterenden. Båten ligger i et terreng der det vokser gran- og furuskog.
«Varp I» eller «VB 51» ble bygd for Christiania Tømmerdirektion i 1914. Fartøyet gikk mest i Glomma i nedre Solør og framfor alt i Storsjøen i Odalen. Etter at dette fotografiet ble tatt, vinteren 1955, ble «Varp I» ombygd av håndverkere ved Fetsund lenser. Deretter ble den transportert tilbake til regionen hvor «Varp I» gikk som fløtingsbåt og sjøsatt i Glomma ved Ullern kirke.
Dette fotografiet er fra samlinga etter Glomma fellesfløtingsforening og forløperne, Christiania Tømmerdirektion (Øvre Glommens fællesfløtningsforening) og Fredrikstad Tømmerdirektion (Nedre Glommens fællesfløtningsforening). Da det ble klart at det gikk mot avvikling av fløtinga i Glommavassdraget i midten av 1980-åra initierte Norsk Skogbruksmuseum noe de kalte «Prosjekt Glomma». Dette innebar at historikeren Øivind Vestheim og fotografen OT Ljøstad fulgte fløtinga i vassdraget med kamera de siste to fløtingssesongene, mens museumsdirektør Tore Fossum samarbeidet med administrasjonen og styret i Glomma fellesfløting om best mulig ivaretakelse av levningene etter den viktige aktiviteten fløtinga hadde vært. En del installasjoner i vassdrag måtte imidlertid fjernes, slik vassdragslovgivningen forutsatte. Mange husvære ble overdratt til grunneiere for en rimelig pris, og noe ble overlatt til aktører som ville drive formidling av vassdrags- og fløtingshistorie. Arkivene etter virksomheten ble overdratt til Riksarkivet, som valgte å la det bli liggende i en av kontorbygningene ved Fetsund lenser. Ordning av dette materialet ble påbegynt under ledelse av Øivind Vestheim. Etter at det ble etablert et museum ved Fetsund lenser i 1990 har personale derfra hatt det daglige forvaltningsansvaret for protokoll- og dokumentarkivet etter Glomma fellesfløtingsforening. Fotomaterialet etter organisasjonen ble overlatt til Norsk Skogbruksmuseum i forbindelse med avviklinga av fløtingsaktiviteten. Det besto av 72 album, samt en del «løse» kopier og negativer. OT Ljøstad reproduserte størstedelen av motivene ved hjelp av mellomformatkamera med negativ svart-hvitt-film. Materialet ble også enkelt registrert, i første omgang med stikkord (ofte stedsnavn og opptaksdatoer) som var skrevet inn i albumene. Skanning og fyldigere registrering tas innimellom andre oppgaver, og ettersom samlinga er stor, vil det ta lang tid før dette arbeidet er fullført.
Varp I har en spesiell lav bunnprofil, dette var til fordel for et vassdrag med lite vann - og båten fløt derfor god på vannet. Såvidt jeg har fått bragt på det rene - er båten nå igjen tilbake på Storsjøen ( eller området rundt) som en del av fløtningsanlegget som var der. Varp var i privat eie i mange år og var malt i blått og hvitt. Nå tilbakeført de opprinnelige Fløtningsfarger.
Kjell R. Johansen,
March 10, 2016
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».
Send an inquiry
Your message will be sent to Anno Norsk skogmuseum.
1 comment
Kjell R. Johansen, March 10, 2016
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».