100
Ombygging av jernbanebrue ved Fetsund i Akershus, antakelig i 1916. Fotografiet viser tre arbeidere som later til å være i ferd med å justere høyden på det som ser ut til å være brukonstruksjonens hovedspenn ved hjelp av hydrauliske jekker. Posisjonen støttes opp ved hjelps av tømmerstokker og trekiler. Karene er kledd i busseruller og sixpenceluer. Brukonstruksjonen over dem er sammenklinket av støpejernskomponenter. Den første jernbanebrua ble ved Fetsund ble bygd i perioden 1860-62 i forbindelse med anlegget av Kongsvingerbanen. Herreddstyrene i Fert og Høland bidro med 500 spesidaler hver for å få et vegfelt ved siden av jernbanestraseen. Vegfeltet ble plassert på nedstrøms side av jernbanelinja. Det skulle være framkommelig for vanlig hestetrafikk. I 1909 ble det lagt fram planer om å bygge en vegbane også på motstrøms side, slik at en kunne unngå problemer ved møtende ferdsel. I store flomår hadde tømmeret lett for å hope seg opp på oversida av brua. De trange åpningene mellom brukarene var en av årsakene til at Christiania Tømmerdirektion på denne tida valgte å flytte sorteringslensa fra Bingen i Sørum til Fetsund i Fet. Storflommen i 1910 (jfr. SJF. 1989-02570-02571) bidro til at planene om en ny brukonstruksjon vant aksept, planer som altså var i ferd med å bli realiserte da dette fotografiet ble tatt.
Photo: Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo