• Bygging av det første soppeapparat ved Lillehammer lense, der Gudbrandsdalslågen møter Mjøsa. Dette soppeapparatet ble bygd i 1909. Det er av den typen Arnt Svartedal (1869-1909) utviklet. I slike apparater ble tømmeret ledet inn i en kanal mellom to flåteganger, med stokkenes lengderetning vinkelrett på strømretningen. De to flåtegangene var forbundet med tre stålbruer, hvorav den øverste og den ytterste sto fast, mens den midtre var bevegelig på en skinnegang langsetter de nevnte flytegangene. Bruene hadde nedfellbare bein, såkalte «sverd», og den bevegelige brua var forbundet med en motorisert vinsj. Denne kunne brukes til å presse tømmer mot den nedreste, faste brua. Dermed kunne det slås vaiere rundt tømmerbunten, før sverdene på den nederste brua ble løftet slik at de ferdige buntene eller «soppene» kunne slippes ut av moseapparatet, som da var klart for neste sopping. Dette fotografiet er tatt mens soppeapparatet var under bygging.  Vi ser rammeverket for flyegangene og den nederste, faste brua, samt en del av arbeiderne som var med og bygde innretningen. I bakgrunnen ser vi landskapet på østsida av Mjøsas nordende, det den gang landlige Søre Ål, som seinere er blitt et boligområde i Lillehammer by.

Da Kristiania Tømmerdirektion i 1903 vedtok å overta administrasjonen av fløtinga på Mjøsa hadde Lillehammer lense lenge hatt lokalt eierskap. Den nevnte beslutningen fikk i første omgang ingen annen konsekvens for lensedriften enn at det fra da av var Tømmerdirektionen som inviterte til anbud på driften av de 8 lenseanleggene som fantes der fløtingsvassdragene rant inn i innsjøen. I 1908 inngikk Kristiania Tømmerdireksjon forpaktningsavtale for Lillehammer lense, og det var denne organisasjonen som moderniserte anlegget. De to første sesongene, i 1909 og 1910, ble soppeapparatene drevet av en dampmaskin. Etter dette inngikk Tømmerdireksjonen avtale med Lillehammer kommunale elektricitetsverk om leveranser av elektrisk energi. Fra da av ble soppinga av tømmer utført med elektromotorer som drivkraft. Trepongtongene vi ser på dette fotografiet ble erstattet av stålpongtonger fra Hamar Jernstøperi og mek. Verksted våren 1916.

Onsdag 12. mai 1909 beskrev avisa «Lillehammer Tilskuer» det nye soppeapparatet ved byens lenseanlegg slik:

«Soppemaskinen ved Lændsen er nu paa det nærmeste færdig. Det bestaar av to 64 Meter lange flydende Broer, der holdes sammen av to 12 M. lange Tverbroer. Paa den ene Langside ligger Maskinen. Hele Apparatet ligger paa langs i Strømretningen. Tømmeret kommer drivende ind i den øvre Ende, og føres af Strømmen ned mod to flere Meter dybe Arme, der stikker ned fra den nederste Tverbro. Her hobes det da op, og det slig, at Stokkene blir liggende paa tvers imellem begge Langbroer. Naar hele Rummet er fyldt trækkes en forskyvelig Bro, der ogsaa er forsynet med nedstaaende Arme, nedover af Maskinen, og derved presses Tømmeret sammen i en flere Meter dyb Sop. Der slaaes Staaltraadbaand om, og Soppen er færdig. Armene paa den nederste Tverbro løftes op og Soppen flyder ud. Saa begyndes der paa igjen paa samme Maade.»
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Bygning av det første soppeapparat paa Lillehammer.»