• Trangt elveløp med tømmer.  Fotografiet er tatt fra jernbanebrua over Tresa, som er ei sideelv på østsida av Glomma, i Stor-Elvdal, Hedmark.  Bildet viser et elveløp med forholdsvis bratt fall i berglendt terreng.  Denne topografien skapte naturligvis utfordringer for fløtinga av tømmer, noe Glomma fellesfløtingsforening ved flere anledninger forsøkte i møte ved å igangsette sprenging av steinskjær der tømmeret hadde lett for å sette seg fast.  Tresa er 18 kilometer lang, og elva renner gjennom et landskap med mye barskog.  To dammer ble bygd for å sikre vann nok til at de nederste 12 kilometrene var fløtbare.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Trangt elveløp med tømmer. Fotografiet er tatt fra jernbanebrua over Tresa, som er ei sideelv på østsida av Glomma, i Stor-Elvdal, Hedmark. Bildet viser et elveløp med forholdsvi...