100
D/S Storsjø på Storsjøen i Ytre Rendalen under den første prøveturen 15. mai 1912. I 1911 vedtok direksjonen (styret) for Christiania Tømmerdirektion (Glomma fellesfløtingsforening) å gå til anskaffelse av en dampslepebåt som kunne brukes til å trekke tømmer i bommer over den lange og djupe Storsjøen i Rendalen. Her hadde det, på grunn av vanskelige dybde-, vind- og strømforhold, vært vanskelig å få fløtt fram virket i løpet av en sesong, noe som innebar verdiforringelse av virket. Det nye fartøyet ble kontrahert fra Glommens mek. Verksted i Fredrikstad. I mangel av farbar vannveg mellom verftet og sjøen der båten skulle brukes ble komponentene fraktet med tog til Koppang. Derfra ble de trukket på sleder over til Burua i Ytre Rendalen, hvor komponentene ble klinket sammen. Båten ble satt i drift våren 1912. Vi ser D/S Storsjø fra sida med en robåt på slep. På dekket står en del menn, antakelig representanter for verftet og fløtingsadministrasjonen. I bakgrunnen skimtes de skogkledde åsene på østsida av Storsjøen.
Photo: Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo