• Bygging av «riarkar» ved Bingen lenser i Sørum i Akershus. Vi ser en konstruksjon med en toppbjelke som skrådde ned mot elvebotnen på motstrøms side og pekte oppover på medstrøms side. Denne innretningen skulle beskytte et steinfylt tømmerkar som skulle reises i forlengelsen av «riaren». Over konstruksjonen sto det et tårn, antakelig for et tungt lodd som ble brukt til å drive påler djupt ned i elvemudderet. Bildet skal være tatt under inspeksjon av byggearbeidene. På elveisen ved sida av riaren ser vi en hest som var forspent en breislede. I sleden satt det en mann og en hund. En annen mann sto bak sleden og en annen hund lå på isen. Personene på bildet oppgis å være Soot og Anker Vestby. Dersom dette stemmer, er fotografiet gammelt og denne typen lensekar eldre enn mange har trodd. Fløtingsinspekør Gunnerius Soot døde nemlig 7, juni 1895 i sitt hjem Lund i Fet, noen kilometer nedenfor Bingen lenser. Fotografiet har dessverre en skade.
    Photo: Thurmann, Jacob Nielsen / Anno Norsk skogmuseum

Bygging av «riarkar» ved Bingen lenser i Sørum i Akershus. Vi ser en konstruksjon med en toppbjelke som skrådde ned mot elvebotnen på motstrøms side og pekte oppover på medstrøms s...