• Interiør fra hollenderiet ved Klevfos Cellolose- & Papirfabrik i Løten i Hedmark.  Dette anlegget har siden 1986 vært drevet som Klevfos industrimuseum.  I den salen der dette fotografiet er tatt ble råstoffene til papiret oppløst, blandet, malt og forvandlet til masse, som kunne kjøres på papirmaskinen i en tilstøtende del av bygningen.  Rommet fikk navn etter den maskinen vi skimter overdelen av til høyre i forgrunnen -  «hollenderen».  Dette var et maleapparat i et digert støpejernstrau med tilførselsrør fra det ovenforliggende limloftet.  I trauet eller karet finnes en roterende valse, der ytterflata er besatt med kniver som maler massen mot et «grunnverk», som er utstyrt med samme type kniver.  Spalta mellom kubben og grunnverket kunne justeres for å oppnå ønsket malingsgrad.  Poenget var å oppnå ei masse der fibrene filtret, limte og klistret seg sammen slik at papiret fikk gode styrkeegenskaper.  Hollenderne på Klevfos sto i en sal der etasjeskillene under og over var utført som sjølbærende kappehvelv mellom stålskinner.  Langs midten av rommet var konstruksjonen forsterket ved hjelp av klinkenaglete søyler, som bar en horisontal ståldrager under kappehvelvene.  På dette fotografiet skimtes også noen kroker i taket, som ble brukt når det skulle heises på plass industrielt utstyr, med tau og taljer.  I forbindelse med 100-årsjubilett for Klevos Cellulose- & Papirfabrik i 1988 ble det skrevet og framført et teaterstykke, «Arbesdaer», med temaer fra livet i og omkring fabrikken.  For å få vist dette stykket ble hollenderiet delvis ombygd til teatersal, med sittebenker for publikum og med en liten scene ved trappene og formannskontoret innerst i lokalet  Ettersom forestillingen har vist 5-6 ganger hver sommer siden primieren, har benkene, scenen og litt teaterlys blitt en del av det faste inventaret.  Også lemmene foran de høye, støpejerninnfattete vinduene i teglsteinsveggen til venstre er montert med sikte på å kunne ha et noenlunde kontrollerbart teaterlys i dette lokalet. Toppen av amfi, med krakker for tilskuere, til dagens bruk. Ådalsbruk.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra hollenderiet ved Klevfos Cellolose- & Papirfabrik i Løten i Hedmark. Dette anlegget har siden 1986 vært drevet som Klevfos industrimuseum. I den salen der dette foto...

Dokumentasjonsfotografering av Klevfos, utført av OT-Ljøstad i 2005.