• Interiør fra hollenderisalen ved Klevfos Cellulose- & Papirfabrik i Løten i Hedmark.  Fabrikken var i drift fram til 1976, og den ble ti år seinere gjenåpnet for publikum som Klevfos industrimuseum.  At det lå til rette for museumsetablering her skyldtes blant annet at mesteparten av interiører ble stående intakt etter at papirproduksjonen var avviklet.  Akkurat i hollenderiet er imidlertid noen tilpasset en av museets viktigste attraksjoner på formidlingssida, nemlig syngespillet «Arbesdaer» av Tor Karseth, som siden premieren i 1988 har vært framført 5-6 ganger hver sesong nettopp i dette rommet.  Vi ser benkene publikum sitter på til venstre i forgrunnen.

Hollenderiet ligger i en teglmurt bygning med etasjeskiller utført som kappehvelv av tegl mellom jernskinner.  Kappehvelvene understøttes av klinknaglete H-bjelker av stål.

Bak benkeradene på dette fotografiet ser vi to såkalte hollendere.  Det dreier seg om et digre støpejernkar med  innvendige midtvegger, samt valser (såkalte «kubber») og «grunnverk».  Ytterflatene på de roterende hollenderkubbene var besatt med skinner eller «kniver» av stål eller fosforbronse.  Disse maler mot det faststående grunnverket, som også har kniver av samme materiale.  Malingsgraden (fibrilldannelsen) hadde stor betydning for papirkvaliteten. Kubbene var overbygd med et tredeksler.   Kassa i midten inneholdt alun, som er et tilsettingstoff i papiret.  Røret i taket var for tilførsler fra limloftet, som lå i etasjen over hollenderisalen.

Hollenderne på dette fotografiet ble levert fra Drammens jernstøperi i 1910, da Klevfos-fabrikken var under gjenoppbygging etter en storbrann året før.

Fotografiet er tatt fra døra mellom hollenderiet og hoggeriet. Ådalsbruk.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra hollenderisalen ved Klevfos Cellulose- & Papirfabrik i Løten i Hedmark. Fabrikken var i drift fram til 1976, og den ble ti år seinere gjenåpnet for publikum som Klevf...

Dokumentasjonsfotografering av Klevfos, utført av OT-Ljøstad i 2005.