• Interiør fra Klevfos Cellulose- & Papirfabrik i Løten i Hedmark.  Fabrikken med tilstøtende bebyggelse har siden 1986 vært drevet som Klevfos industrimuseum.  Dette fotografiet er fra hollenderiet, som ligger i en teglmurt bygning med etasjeskiller utført som kappehvelv av tegl mellom stålskinner.  Fotografiet viser hvordan kappehvelvene bæres av klinknaglete H-bjelker av stål.  I forgrunnen på dette fotografiet ser vi en av hollenderne.  Det dreier seg om et digert kar med en innvendig midtvegg, samt en valse (såkalt «kubbe») og et «grunnverk».  Ytterflatene på de roterende hollenderkubbene var besatt med skinner eller «kniver» av stål eller fosforbronse.  Disse maler mot det faststående grunnverket, som også har kniver av samme materiale.  Malingsgraden (fibrilldannelsen) hadde stor betydning for papirkvaliteten. Kubben var overbygd med et tredeksel, der et par manglende bord gav muligheter for et visst innsyn.

Hollenderen på dette fotografiet ble levert fra Drammens jernstøperi i 1910, da Klevfos-fabrikken var under gjenoppbygging etter en storbrann året før.

I bakgrunnen på dette fotografiet ser vi et lite oppbygg med stålrørsmøbler.  Dette er sitteplasser for publikum under forestillingen «Arbesdaer», som siden premieren i 1988 har vært oppført 5-6 ganger hver sesong nettopp i fabrikkens hollenderi.  I en av visetekstene heter det blant annet:

«Og massa den må malas, malas i en kum. Vi har ti farge, har ti lim, Hollenderi, hollendera, det er vår arbeidsplass.» Ådalsbruk.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra Klevfos Cellulose- & Papirfabrik i Løten i Hedmark. Fabrikken med tilstøtende bebyggelse har siden 1986 vært drevet som Klevfos industrimuseum. Dette fotografiet er ...

Dokumentasjonsfotografering av Klevfos, utført av OT-Ljøstad i 2005.