• Interiør fra Klevfos Cellulose- & Papirfabrik i Løten i Hedmark, som siden 1986 har vært drevet som Klevfos Industrimuseum.  Dette fotografiet er tatt på det såkalte «flisloftet», med kameraet vendt oppover mot takkonstruksjonen. Til flisloftet ble cellulosaflisa løftet av en koppelevator fra det tilstøtende hoggeriet, for lagring i flissiloer inntil kokeren skulle fylles opp.  Flissiloene var utført i tre, og de sto sentralt i det teglmurte bygningsvolumet, omgitt av frie passasjer på alle sider.  Vi ser hjørnet av en slik silo sentralt i den nedre delen av dette fotografiet.  I taket henger ei lampe, som antakelig har hengt der siden kokeriet ble bygd i 1910-1911.  Vi ser også noe av sperretaket og undersida av bølgeblikktekket.  I forbindelse med restaurering av murverket i kokeriet i 2013, etter at dette fotografiet ble tatt, oppdaget handverkerne råte- og utglidningsskader som førte til at undergurtene måtte forsterkes. Til høyre i dette bildet ser vi en rund tank med damprør går gjennom veggen til nok en tank. Ådalsbruk.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra Klevfos Cellulose- & Papirfabrik i Løten i Hedmark, som siden 1986 har vært drevet som Klevfos Industrimuseum. Dette fotografiet er tatt på det såkalte «flisloftet», ...

Dokumentasjonsfotografering av Klevfos, utført av OT-Ljøstad i 2005.