• I 2004 sto det ferdig et nytt besøkssenter i og ved hoggeriet på Klevfos industrimuseum.  Prosjektet omfattet et 80 kvadratmeter stort nybygg, som ble tegnet av Sjaatil & Fornæss arkitekter og bygd av entreprenørselskapet Hagen og Godager.  Samtidig fikk hoggerirommet, hvor dette bildet er tatt, isolert himling, og rommet ble innredet som resepsjon for museumsvirksomheten med et enkelt kaféinteriør.  Utstillingsarkitekt Elisabet Løvold var formigivingsansvarlig.  Hun valgte moderne møbler som sto i klar kontrast til det gamle rommet, og satset på glass og stål, for å gi det hele et visst industrielt preg.  Etnologen Knut Bech Fageraas lagde, med bistand fra formidler Håkon Tosterud og konservator Bjørn Bækkelund, noen utstillingstekster som skulle kunne brukes som introduksjon til den norske treforedlingsindustriens og Klevfos Cellulose- & Papirfabriks historie.  Bak og over resepsjonsskranken skimter vi ei trapp opp til et repos foran inngangen til en kjøkken- og kontoravdeling som ble bygd med henblikk på bruk i sommersesongen ved Klevfos industrimuseum.  I forgrunnen til venstre står bord og stoler for gjester som ønsker enkel servering i forbindelse med museumsbesøket.

Da fabrikken var i drift hadde golvet i dette rommet fall mot midten, der hoggeren sto, sentralt i rommet.  Her ble tømmerkubben hogd opp til cirka 3-5 centimeter lange flisbiter. På grunn av av fallet på det opprinnelige golvet skled celluloseflisa mot koppelevatoren, som ledet den opp på flisloftet øverst i kokeribygningen, bak den innerste veggen på dette fotografiet. Løten. Ådalsbruk.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

I 2004 sto det ferdig et nytt besøkssenter i og ved hoggeriet på Klevfos industrimuseum. Prosjektet omfattet et 80 kvadratmeter stort nybygg, som ble tegnet av Sjaatil & Fornæss a...

Dokumentasjonsfotografering av Klevfos, utført av OT-Ljøstad i 2005.