100
Tømmerrustning, konstruert for beltebiler som firmaet And. H. Kiær & Co. Ltd. tok i bruk i noen av sine vanskeligst tilgjengelige skoger i første halvdel av 1950-åra. Bildet er tatt fra en bratt bakkekam, ned mot den bakre delen av beltebilen og den fremre delen av lasset på den kraftige, todelte sleden. Tre menn befant seg oppe på det for sin tid uvanlig digre tømmerlasset. Fagbladet «Skogeieren» hadde i 1950 en reportasje der de fulgte ei tømmervending hvor det ble kjørt 80 stokker på en slik slede, som i motsetning til tilsvarende doninger for hest, hadde kraftige stålstaker på sidene og et eget ståldrag i fronten. I tillegg til det tømmeret som befant seg på sleden, var det vanlig at kjørerne la «etterslått», en serie av tømmerfloer som ble slept på den snøpakkete vegen bak beltekjøretøyet og rustningen. Det lasset fagbladet «Skogeieren» fulgte besto til sammen av 145 stokker, hadde et volum på 18, 7 kubikkmeter og var 70 meter langt. Denne transportmåten skal ikke ha vært like hemmet av snøfall eller mildvær med klabbeføre som sledekjøring med hest. Forstmannen Hans Berger, som var skogsbestyrer hos And. H. Kiær & Co. Ltd. og hadde ansvaret for en del av beltebildriftene, rapporterte om at de både gjorde det mulig å hente tømmer fra steder som var langt på veg utilgjengelige med hest, og at driftskostnadene per kubikkmeter ble noe lavere med motorisert transport (jfr. notat som er gjengitt under fanen «Andre opplysninger»).
Photo: Berger, Hans J. / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo