• Styreenheten for maskinglitten ved Klevfos Cellulose- & Papirfabrik i Løten.  Papirmaskinen på Klevfos ble kjøpt fra det tyske firmaet Gustav Tölle da fabrikken ble gjenoppbygd etter en stor brann i 1909.  Maskinglitten ble produsert ved Thune mek. verksted.  For å få plass til det nye elementet ble tørkepartiet på maskinen splittet.  Dette var den største ombygginga av Tölle-maskinen mellom gjenopptakelsen av drifta i 1911 og nedleggelsen av fabrikken i 1976.  Poenget med maskinglitten var å gjøre det mulig å farge papiret på ei side, altså å produsere en såkalt bestrøken kvalitet.  Ådalsbruk.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Styreenheten for maskinglitten ved Klevfos Cellulose- & Papirfabrik i Løten. Papirmaskinen på Klevfos ble kjøpt fra det tyske firmaet Gustav Tölle da fabrikken ble gjenoppbygd ett...