• Naustet til Nikolai J. Gjesdal (1889-1973) ved Vassenden i Jølster i Sunnfjord i Sogn og Fjordane.  Fotografiet er tatt fra strandkanten ved Jølstervatnet (Jølstravatnet), mot en gavl med en stor, rektangulær åpning til å ta båter inn og ut av bygningen.  Naustet er en umalt, bordkledd stavkonstruksjon med torvtekt sperretak.  Gavlveggen som vender mot fotografen er bordkledd opp til beiten, men åpen i røstet.  På taket ser vi to karer (Karinus Loftet og Georg Løvhaugen) som var i ferd med å spa ned torvtekket, som også var vekstmasse.  Dette fotografiet ble tatt i 1968, like før man startet arbeidet med å demontere bygningen med sikte på flytting til Norsk Skogbruksmuseums friluftsamling på Prestøya i Elverum.

Jølsternaustet er 790 centimeter langt og 456 centimeter bredt og har følgelig ei grunnflate på 36 kvadratmeter.  På gavlen mot vassdraget er rafthøyden 217 og mønehøyden 365 centimeter.  På den bakre eller vestre gavlen er rafthøyden 125 og mønehøyden 258 centimeter.
    Photo: Fossum, Tore / Anno Norsk skogmuseum

Naustet til Nikolai J. Gjesdal (1889-1973) ved Vassenden i Jølster i Sunnfjord i Sogn og Fjordane. Fotografiet er tatt fra strandkanten ved Jølstervatnet (Jølstravatnet), mot en g...