• Naustet til Nikolai J. Gjesdal (1889-1973) ved Vassenden i Jølster i Sunnfjord i Sogn og Fjordane.  Fotografiet er tatt mot den øvre (bakre) delen av naustet. Naustet er en umalt, bordkledd stavkonstruksjon med saltak.  På gavlveggen er panelet bare ført opp til beiten.  Himlinga er åpen.  Da fotografiet ble tatt var to karer fra Norsk Skogbruksmuseum i Elverum i ferd med å spa ned torvtekket fra taket.  En av karene (Georg Løvhaugen) sto oppe ved mønet med oppbrettete skjorteermer og betraktet ei takflate der bare et tynt jordlag lå igjen på nevra som hadde tjent som fuktsperre igjen på den nedre delen av takflata (mot Jølstravatnet), på den øvre delen lå torva fortsatt intakt.  Her ser vi også noen bjørketrær som er såpass store at det må anses som et tegn på at det var lenge siden taket ble lagt om.  Nedspainga av torvtaket var første fase i et demonteringsarbeid som ble gjort med sikte på at bygningen skulle flyttes til Norsk Skogbruksmuseums friluftsamling på Prestøya i Elverum.  Dette flytteprosjektet ble realisert i 1968.

Jølsternaustet er 790 centimeter langt og 456 centimeter bredt og har følgelig ei grunnflate på 36 kvadratmeter.  På gavlen mot vassdraget er rafthøyden 217 og mønehøyden 365 centimeter.  På den bakre eller vestre gavlen er rafthøyden 125 og mønehøyden 258 centimeter.
    Photo: Fossum, Tore / Anno Norsk skogmuseum

Naustet til Nikolai J. Gjesdal (1889-1973) ved Vassenden i Jølster i Sunnfjord i Sogn og Fjordane. Fotografiet er tatt mot den øvre (bakre) delen av naustet. Naustet er en umalt, ...