• Naustet til Nikolai J. Gjesdal (1889-1973) ved Vassenden i Jølster i Sunnfjord i Sogn og Fjordane.  Fotografiet er tatt mot den øvre (bakre) delen av naustet. Naustet er en umalt, bordkledd stavkonstruksjon med saltak.  På gavlveggen er panelet bare ført opp til beiten.  Himlinga er åpen.  Da fotografiet ble tatt hadde to karer fra Norsk Skogbruksmuseum i Elverum spadd ned torvtekket fra taket.  Torva og neverflakene som hadde tjent som fuktsperre lå på bakken til venstre i bildet.  En av karene (Karinus Loftet) sto ved mønet, iført dongeribukse, rutete flanellskjorte, skyggelue og gummistøvler.  I bakgrunnen skimtes vannspeilet på Jølstravatnet.  Naustet skulle flyttes til museets friluftsamling på Prestøya i Elverum.

Jølsternaustet er 790 centimeter langt og 456 centimeter bredt og har følgelig ei grunnflate på 36 kvadratmeter.  På gavlen mot vassdraget er rafthøyden 217 og mønehøyden 365 centimeter.  På den bakre eller vestre gavlen er rafthøyden 125 og mønehøyden 258 centimeter.
    Photo: Fossum, Tore / Anno Norsk skogmuseum

Naustet til Nikolai J. Gjesdal (1889-1973) ved Vassenden i Jølster i Sunnfjord i Sogn og Fjordane. Fotografiet er tatt mot den øvre (bakre) delen av naustet. Naustet er en umalt, ...