• Naustet til Nikolai J. Gjesdal (1889-1973) ved Vassenden i Jølster i Sunnfjord i Sogn og Fjordane.  Fotografiet er tatt fra bakkekammen på oversida av bygningen, mot den ene av langveggene og den ene halvdelen av saltaket. Naustet er en umalt, bordkledd stavkonstruksjon med torvtekt sperretak.  På taket vokste det en god del lauvtrær da fotografiet ble tatt, noe som vel tyder på at det var ei stund siden taket ble lagt om da dette fotografiet ble tatt.  Det skjedde høsten 1968, da to arbeidskledde menn var i ferd med å spa ned torva fra taket.  Dette arbeidet ble gjort med henblikk på at naustet skulle demonteres og flyttes til Elverum, hvor det ble gjenoppført i Norsk Skogmuseums friluftsmuseum på Prestøya.  I forgrunnen til venstre ser vi endene på en del bjelker, i bakgrunnen vannspeilet på Jølstravatnet.

Jølsternaustet er 790 centimeter langt og 456 centimeter bredt og har følgelig ei grunnflate på 36 kvadratmeter.  På gavlen mot vassdraget er rafthøyden 217 og mønehøyden 365 centimeter.  På den bakre eller vestre gavlen er rafthøyden 125 og mønehøyden 258 centimeter.
    Photo: Fossum, Tore / Anno Norsk skogmuseum

Naustet til Nikolai J. Gjesdal (1889-1973) ved Vassenden i Jølster i Sunnfjord i Sogn og Fjordane. Fotografiet er tatt fra bakkekammen på oversida av bygningen, mot den ene av lan...