• Lasting av reoler med pottebrettplanter ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes (Hedmark) våren 1988.  Vi ser to menn i arbeid.  Den ene av dem løfter plantereolene med pottebrett opp på lasteplanet ved hjelp av en truck, den andre skyver dem sammen, slik at lastebilen ble så kompakt lesset som det lot seg gjøre så lenge plantene ble transportert i dyrkingsbrettene.  Kjøperne skulle i prinsippet returnere brettene når de var tømt.  Planteskolen måtte ofte bruke en god del ressurser på å purre på tilbakeleveringer.  På den tida dette fotografiet ble tatt, i andre halvdel av 1980-åra, fikk Sønsterud planteskole ei ny pakkelinje hvor rotklumpene på plantene ble pakket i tynn plastfolie, før plantene ble lagt i trerammer som skulle romme 500 stykker.  Slike «kolli» var mer kompakte, både under lagring på kjølelager og når plantene skulle kjøres ut til kundene.  Volvo-lastebilen på fotografiet ble innkjøpt til Sønsterud planteskole høsten 1980, og den har siden vært brukt til plantedistribusjon i mer enn tretti år.  Til venstre ser vi Ferguson-traktoren som ble brukt til å hente pottebrettreolene fra sorterskene ute på frilandsområdet, samt noen av driftsbygningene ved planteskolen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Lasting av reoler med pottebrettplanter ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes (Hedmark) våren 1988. Vi ser to menn i arbeid. Den ene av dem løfter plantereolene med pottebret...