• Utendørs plantesortering i pottebrett ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes (Hedmark) våren 1988.  Vi ser ei gruppe kvinner i arbeid ved et frilandsfelt der pottebrettene med gran har stått og vokst etter en innledende halv sommersesong med spiring i veksthus, som vi skimter i bakgrunnen her.  Noen av kvinnene sitter på stabler av tomme brett i «åpne» partier inne på dyrkingsfeltet, men de fleste har funnet seg plasser langs en kjøreveg som går mellom to slike felt.  På denne vegen ser vi også en traktor med en reol for ferdigsorterte pottebrett på en bakmontert svans.  Ved hjelp av traktoren ble reolene kjørt til planteskolen, hvor plantene ble behandlet med plantevernmiddel og satt på lastebil for transport til kunder, eventuelt kjørt på kjølelager eller til sorteringslinja.  I siste tilfelle ble rotklumpene pakket i tynn plastfolie før plantene ble lagt, roto mot rot, trerammer som skulle romme 500 planter.  Svanhild Skybakmoen sitter nærmest fotografen.  Bak og litt til høyre for henne ser vi Alvilde Bråthen.  Langs vegen i bakgrunnen sitter Randi Kjellås, Kari Skybakmoen, Ragnhild Edvardsen, Else Sjøli, Margot Ottesen, Karen Syversen og Kari Bjørneseth.  Reidar Sjøli kjører traktoren.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Utendørs plantesortering i pottebrett ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes (Hedmark) våren 1988. Vi ser ei gruppe kvinner i arbeid ved et frilandsfelt der pottebrettene med g...