• Planteskolemedarbeider Solbjørg Bru i arbeid ved «pakkelinja» ved Sønsterud planteskole i Åsnes i Hedmark.  Hun står under arbeidet.  På et skrått brett foran henne står et pottebrett med 95 planter fra et bakenforliggende transportbånd.  Fra dette brettet plukket Solbjørg de granplantene som var gode nok til å tilfredsstille sorteringskriteriene i en tynn plastfolie og plasserte dem, med toppene i to retninger, i ei treramme som var oppstilt ved siden av henne.  Denne pakkelinja var den første i sitt slag i den norske skogplantebransjen da det ble satt i drift 1985.  Det er bygd av stål og aluminium og består av et langt, bevegelig band som går forbi en plattform hvor det sitter kvinner på kontorstoler og pakker granplanter fra pottebrett.  Torvpluggene skogfrøet hadde spirt i ble pakket i tynn plastfolie og lagt i trerammer, som på Sønsterud ble kalt «kolli».  Dette var en langt mer rasjonell måte å arbeide på en den som hadde vært vanlig til da.  I åra før foregikk sortering, vraking og komplettering i pottebrett på, som så ble plassert i reoler, som ble plassert i reoler og kjørt med lastebil til utplantingsstedet.  Pakkelinja var et samlebånd, en mer oppgavetilpasset arbeidsplass enn en stol ute på frilandsområdet. Effektivitetsøkningen var formidabel.  Ved utendørssortering lå dagsprestasjonene på 3-4 000 planter, ved nyanlegget pakket medarbeiderne i gjennomsnitt 24 – 25 000 planter i løpet av en arbeidsdag.  At arbeidet foregikk innendørs innebar også at været ikke lenger skapte problemer.  Den kompakte pakkemåten innebar også fordeler når plantene skulle transporteres ut i skogen.  Det var plass til opptil tolv medarbeidere ved pakkelinja.  Anlegget ble bygd av Trysil-bedriften Tepas med Arneberg elektro i Åsnes utførte de elektriske arbeidene.  Pakkelinja på Sønsterud ble kopiert ved flere av de andre norske skogplanteskolene.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Planteskolemedarbeider Solbjørg Bru i arbeid ved «pakkelinja» ved Sønsterud planteskole i Åsnes i Hedmark. Hun står under arbeidet. På et skrått brett foran henne står et pottebr...